Stuerne var oprindeligt opdelt i to, men er i dag slået sammen til et stort rum. Enkelthed er kodeordet, og derfor er rummet med vilje kun tilført meget få kulørte indslag. Kontrasterne er store med de mørke møbler på hvide flader - en virkning, som forstærkes af dagslyset fra vinduerne. Sofaen er fra Bolia, puderne er Missoni Home, og standerlampen er fra The Moood. ©Martin Dyrløv

Herrelækker herrehybel

Er du i tvivl om, hvordan du skal indrette dit hjem? Gør det enkelt og komfortabelt som indehaveren af denne på samme tid stramme og hyggelige lejlighed

5. marts 2010 af Lene Samsø og Mette Thomsen

Indholdet fortsætter efter annoncen

På Vesterbro i København bor en mand, der i den grad har styr på boligstilen. Navnet er John Volmer, og inspirationen til hans 140 fantastisk indrettede kvadratmeter kommer fra en anden mand. Ikke fra Johns omgangskreds. Nej, den 43-årige tekstforfatter og konceptudviklers intellektuelle tilgang til boligindretning stammer fra en afdød person i dansk kulturhistorie. Hans navn er Vilhelm Hammershøi, og han var en berømt kunstmaler, som især var kendt for sine interiørmalerier. Hammershøis kunstneriske æstetik har altid fascineret John Volmer.

„Kunstneren flyttede simpelthen alting ud af et rum, inden han gik i gang med at portrættere det. Han fangede udelukkende den stemning, som lå i dagslyset og skyggerne, og for at kunne gøre det rensede han først rummene for møbler og stads. Derfor viser hans værker tomme rum,“ siger John og forklarer hermed den rolige og enkle indretningsstil, som går igen i samtlige værelser i hans egen lejlighed.


‘No stress’-område
Hammershøi levede og malede i klunketiden i slutningen af forrige århundrede. Dengang var den overfyldte og pompøse boligstil højeste mode, men maleren gik stik mod tidens tendens og malede sine billeder af rå, forladte rum. Samme modsætning går nærmest symbolsk igen i forholdet mellem Johns private stillezone og det omkringliggende Vesterbrokvarters liv og larm.

„Mit hjem er det sted, jeg kan slappe af og finde ny energi. Det er mit personlige ‘no stress’-område,“ siger John, der som freelancetekstforfatter og -konceptudvikler også bruger sit hjem som arbejdsplads.

„Jeg elsker roen og den visuelle stilhed. Her skal være rum til at fordøje alle de lyde og bil leder, som min by og min hverdag giver mig,“ fortæller han.

Boligen er derfor spartansk udstyret, og hvert enkelt møbel er nøje udvalgt. Kun ganske få elementer er rendyrket dekoration, men rundt omkring er der små statements og detaljer, som er med til at gøre den minimale indretningsstil hyggelig og personlig. Det gælder for eksempel samlingen af små tyske reklamedukker fra 1960’erne og 1970’erne, der sladrer om Johns barndom og forkærlighed for fjernsyn.

„Mine ‘Mainzelmännchen’-dukker afslører min barndom på Fyn, hvor vi så tysk tv. Jeg har en samling på 10 mænd, og dem kan jeg slet ikke undvære. De afspejler min indre, legesyge drengerøv, som altid har elsket at se tv,“ fortæller han.


Ingen visuel larm
Fjernsynet har da også en markant plads i Johns stue, men det falder ligesom højttalerne diskret ind i rummets sort-hvide farveholdning. En elegant måde at camouflere den vanedannende, men ikke altid elegante, teknik. Og sådan er det bare hjemme hos John. Ingen visuel larm og slet ingen ting og sager, der flyder rundtomkring. Problemet med at få ting gemt af vejen synes slet ikke at eksistere i denne mands liv. Har han, ud over sin fascination af Vilhelm Hammershøi, også en mild form for rengøringsvanvid?

„Jeg har simpelthen ikke så mange ting at gemme væk og rydde op. Munke i klostre lever en meningsfuld tilværelse med en meget asketisk indretning. Selv om jeg ikke er munk, tiltaler den livsstil mig. Jeg holder helt bevidst antallet af ejendele på et minimum. Det giver ro,“ forklarer John.

 

Måske er du interesseret i ...

Indholdet fortsætter efter annoncen

Andre læsere kan også lide...

Indholdet fortsætter efter annoncen

Seneste

Indholdet fortsætter efter annoncen