Fotografens skønne ødegård
Fotograf Malin Lauterbach har forvandlet sin gamle, svenske gård til en rundrejse i Orienten med masser af etniske rejseminder
Da Malin søgte efter en ny bolig, søgte hun først og fremmest efter et hjem med stort H. „Tidligere boede jeg i et hus, der var stort og prangende, men nu havde jeg et stærkt ønske om at komme hjem til et sted, der var i live, varmt og hyggeligt,“ siger hun.
Da Malin Lauterbach er fotograf, var det et match made in heaven, da det skånske hus fra 1700-tallet med det lyse atelier kom til salg.
„Jeg faldt for huset, da her var mulighed for at forene drømmen om et atelier og en gård,“ fortæller Malin, der straks vidste, at hun havde fundet et hjem for hende og sønnen Enzo.
Malin har udnyttet pladsen under sine vinduer med en lav reol, der samtidig giver god plads til en siddeplads og en smal reol mellem vinduerne. Her bor alle hendes romaner, design- og fotobøger.
Læs mere og se flere billeder på de næste sider.

Sofaen fra Plan Ett i Stockholm har fulgt Malin i mange år. Plaiden er et rejseminde fra Dubai. Kelimtæppet er købt på Lauritz.com, mens Eames-gyngestolen fås hos Paustian. Lampen er fra Tom Dixon.

Det franske skab i træ er fra Country Corner. Uret er designet af Charles and Ray Eames og fås hos Paustian.

Huset fra 1700-tallet er blevet nænsomt renoveret, og alt fra kalken til facaden over nips på spisebordet til stikkontakter i det helt rette, rustikke look er nøje udvalgt ud fra en idé om, at det skal ligne det oprindelige mest muligt.

‘Superellipse’-bordet er omkranset af ‘Syver’-stole. Kelimtæppet er fra Magasin 36 i Höganäs, mens gobelinen på væggen er fra Kina. Urnen og træskamlen er nogle af Malins allerførste boligkøb og har fulgt hende gennem flere flytninger.

Malins soveværelse er simpelt og kø- ligt med hvidmalede vægge og gulv. De store vinduer lader masser af sol strømme ind. Hesten i sten er købt på et antikmarked i Beijing.

Malin kan bedst lide, når hjemmet og gården føles beboet frem for perfekt. I baggrunden ses atelieret, der blev bygget til huset i 80'erne.

Husets bagdør, som leder fra huset ud til en indergård.

Den forrige ejer af huset var kunstner og fik bygget et atelier. Det passede Malin perfekt, da hun så havde et praktisk fotostudie. Lænestolen er med stof fra Josef Frank, og bordet er et gammelt tapetsere-bord, som har fulgt Malin fra hendes forrige hus. Billederne er Malins egne.

Det store fad og krukken er fra Magasin 36. Fotografiet i baggrunden er taget af Malin selv

Malin går ture hver dag og nyder især aftensolen i Österlen.

