Hjemmegalleri i to etager
Anne Sophie og Niels elsker kunst. Og det kan ses i deres dejlige lejlighed i Ørestad.
Da arkitekt Anne Sophie Hjermind og hendes mand, Niels Reinau, skulle flytte sammen i deres første fælles hjem - en ældre lejlighed i København - faldt valget på en bolig i en helt anden genre: En cool bylejlighed, der endnu ikke var bygget.
„Vi købte vores 128 kvadratmeter allerede som projektsalg og var faktisk nogle af de første, der flyttede ind i M-huset i den nye Ørestad,“ fortæller Anne Sophie.
Lejligheden er lidt i den rå newyorker-stil med en metaltrappe, der forbinder øverste og nederste plan. Trappen er placeret foran det store vinkelvinduesparti, som går fra gulv til loft ved spisebordet og køkkendelen, og herfra er der en forrygende udsigt helt ind til Københavns tårne flere kilometer væk. Allerede på det øverste plan bliver man klar over, at parret har en helt særlig holdning til kunst, for billederne hænger kant ved kant på væggene og bliver en vigtig del af indretningen. Lige meget hvilken vej man vender sig, møder øjet konstant nye overraskelser.
„Vi er helt enige om, at vi ikke kan undvære kunst på væggene. Vores billeder er både købt på gallerier og på Kunstakademiets basarer, og vi synes, de er med til at gøre vores hjem mere personligt,“ siger Anne Sophie.
Netop fordi hjemmet udstråler en unik galleristemning, er møbelvalget holdt meget enkelt for at give kunsten plads til at fylde optisk i rummene.
Se flere billeder og læs mere om den spændende bolig på de næste sider.

For enden af det sorte enkle spisebord fra Hay fanges blikket af Kristine Tillge Lunds røde skulptur i keramik. Den utraditionelle belysningsskulptur over bordet er Niels’ idé. Længden af ledningerne bliver nemt justeret med knuder, og de fine glødepærer kan man tænde og slukke enkeltvis. På væggen bagerst hænger en installation i form af en anderledes stærekasse, som er lavet af Tanja K. Jensen fra Beaver Projects Gallery.

Arkitekten Anne Sophie har også en hang til de gode loppefund, og den gamle Vipp-spand med et velbevaret Shell-logo er en af favoritterne. Faktisk bryder Anne Sophie sig ikke om at fylde lejligheden med nips. Derfor ledte hun efter nogle gamle udstillingsmontrer med glashylder til opbevaringen af samlerobjekterne. Skuffemøblet i køkkenet er købt hos Ikea.

Når man kommer ned ad trappen, er der bag glasskydedøre kontorer og Christines værelse.

Det er lidt af en hurlumhej-bolig, som det er svært at få overblik over ved et enkelt øjekast. Til trods for de mange glasflader er det lykkedes parret at få plads til mange kunstværker - men al plads bliver også udnyttet, selv etageadskillelsen.

Størstedelen af de hvide flader hos Anne Sophie og Niels er udnyttet til gallerivægge med værker i forskellig stil og indramning.

Reolerne på væggen er sektioner fra Montana, der er stillet tæt sammen. De røde stole, der matcher puderne i sofaen, er fra Interstudio. Det spejlblanke billede er af Andrew Schoultz fra V1 Gallery, og det store værk er af Marika Seidler fra Bendixen Contemporary. De to bil- leder yderst til højre er Keith Pavia (øverst) og Ditte Ejlerskov (nederst).

Parret har selv fået ideen til skydedøren i glas mellem opholdsstuen og soveværelset. Væggen overfor sengen er fyldt med billeder til at hilse parret godmorgen.

Den storslåede udsigt over Ørestaden set fra soveværelset. Eames’ grønne stol er perfekt her.
