En klassiker får ny storebror

Aben er et dansk designikon, og med mere end 300.000 legende aber i de danske hjem, må danskerne siges at have en særlig kærlighed til det lille dyr. Derfor lancerer Kay Bojesen nu en ny bror til abeflokken.

17. september 2014 af Mette Seerup

”Humøret i dansk design” siges at være skabt af Kay Bojesen, og en klassiker, som altid formår at bringe smil frem, er Aben fra selvsamme designer.

Den berømte abe er kendt for sine insisterende runde øjne og for sin lille buttede mave, og kom oprindelig til verden som et knagedesign til en større børnemøbeludstilling i 1951.
Aben er i dag blevet en ægte klassiker. En klassiker, der er elsket af ikke kun børn, men også det voksne publikum, som ikke blot glædes ved det glade motiv, men også det smukke håndværk, der ligger bag hver abe. Aben er nemlig udført i teak og limba og forarbejdet i hånden på et dansk trædrejeri. 

For de fleste er aben synonym med et trædyr på 20 cm, og nogen kender måske den kraftige storebror på 60 cm. I år udvides abefamilien med endnu et medlem, da Kay Bojesen Danmark nu lancerer en abe på 28 cm.

Aben kommer i handlen fra midt september. Samtidig udkommer en særlig limited edition med kun 500 stk.
De 500 limited edition aber har et ”hang tag” om halsen med fortløbende numre, og dokumenterer at de er produceret i Danmark. Limited edition aberne sælges kun hos Sophieholms museumsbutik og i Illums Bolighus, så længe lager haves. Aben uden ”hang tag” forhandles i alle landets førende bolighuse. Alle aber sælges til en pris af 2.995,95 kr.

 

Håndplukket til dig

Seneste

Måske er du interesseret i ...