© Michael Rygaard, Erin Gleeson

”En lyserød er ikke bare lyserød”

Designeren Anders Arhøj har på ganske få år skabt sit helt eget unikke univers. Og vi vil alle sammen bo sammen med Anders og hans syrligt balancerede farver.

25. august 2015 af Mette Nexmand

Han er faktisk lidt irriterende. Jante-trolden gnaver i en, når man står overfor denne mand, som ikke er uddannet keramiker, men alligevel har så ufattelig godt fat om teknikker, glasurer, ler og trends.

Men Anders Arhøj har bare blik for formgivning, og når han kanter sig rundt i det lille atelier på Islands Brygge og i sin iver flår et par kopper ned af hylderne, er man solgt.

- Jeg slår flere ting i stykker hver dag, pruster designeren, og hans kollegaer smiler stille ved bordene.

Heldigvis skal firmaet flytte til større lokaler inden længe, og det er samtidig endnu et bevis på, at det har fat i den lange ende. 

Studio Arhoj er noget af det mest farvestrålende, der har ramt Danmark i flere generationer. 

I et land, hvor meget er råhvidt og natur, og nogle af os stadig går og savner Verner Pantons kolbøtter, har Anders' farvepaletter - pastellerne, de vissengrønne, babylyserøde, knaldgule, blåviolette - givet os lyst til at indrette med schwung igen.

Læs også: Sådan former du et rum med farver

- Selvfølgelig forholder jeg mig til trends indenfor farver, men samtidig er det noget meget individuelt og overraskende ved farver. Især i glasurer. De opfører sig forskelligt afhængigt af temperaturer, ler osv., forklarer designeren, som i 2005 sagde sit job som multimediedesigner hos DR op og stak af til Japan, hvor han sugede inspiration om formgivning og teknikker til sig.

Anders understreger, at lyserød ikke bare er lyserød. 

Den er kvalmende for nogen, vidunderlig for andre, og hvis man pludselig ser den i et vist lys eller mod en chokoladebrun fx, sker der noget nyt. Lyserød kan mere og andet, end du tror.

Succesen begyndte med Spøgelset. Den lille figur, som på ganske kort tid er blevet enormt populær i ind- og udland. Senest er den kommet på den meget prestigefyldte liste over design, som sælges på Museum of Modern Art i New York – det tætteste, en genstand kan komme på royale gemakker.

Første sending af Ghost med de evigt perplekse øjne blev udsolgt på fire dage, og nu er presset på den lille arbejdsplads øget – man spytter jo ikke bare lertøj ud. De er hånddrejede.

Læs også: Hjemme hos kongen af DIY

En af de vigtigste nyheder fra Studio Arhoj er samarbejdet med Kähler om en række skåle og vaser. Her har Anders virkelig fået mulighed for at forske i glasurfarver. 

De nye design, Unico, fås i okkergul, mosgrøn og koral, og det tog et halvt år at udvikle kollektionen, så glasurerne folder sig rigtigt ud – og bremses på det rette tidspunkt.

- Men den proces er ingenting. En rigtig keramiker kan bruge et helt år på én enkelt glasur, og når den lykkes, er den så hemmelig og unik, at den er låst inde i et skab og aldrig slipper ud.

Arhøj er meget optaget af kemien i fremstillingen af porcelæn og lertøj, og han har nørdet med de mindste detaljer. 

Derfor har han også respekt for de 'ægte kunstnere', der sælger deres værker for 60.000 på atelierer i New York.

Vi fik Anders Arhøj til selv at tage et par fotos af sit atelier på Islandsbrygge. Studio Arhøj flytter snart til større lokaler i nærheden. Det er tiltrængt, for kreativiteten er lige ved at vælte bygningen.

Håndplukket til dig

Seneste

Måske er du interesseret i ...