Poppykalas: "Jeg er mest kreativ, når jeg er alene med blomsterne"

Du kan næsten ikke undgå at have set hendes blomsterkreationer i magasiner, på plakater, til modeshows og for brands som for eksempel Ferm Living og Royal Copenhagen. Poppykalas er alle vegne. Vi har talt med kvinden bag det populære blomsterstudie

© 1664 Blanc

Du har sikkert set plakaten med blomsterne i køleskabet. Eller måske evighedsbuketterne i de smukkeste, klare farver. Det er næsten ikke til at komme udenom det konceptuelle blomster-studie Poppykalas, der er stormet frem med sine smukke blomsterdekorationer, som eksempelvis bliver brugt af danske designbrands som Ferm Living, Normann Copenhagen og Royal Copenhagen samt store internationale modebrands.

Nu er kvinden bag Poppykalas, Thilde Maria Kristensen, blandt to andre kreative personligheder med i 1664 Blancs nyeste kampagne, Taste Makers. I den forbindelse har vi spurgt hende om, hvor hun finder inspiration, og hvordan hun skaber sine tryllebindende blomsterværker.

Hvordan kom du til at arbejde med blomster?

"Min bedstemor malede blomsterbilleder med en særlig 3D-teknik, hvor oliemalingens blomster stod ud af billedet. Det kunne tage et helt år før hendes billeder tørrede. Den ene gårdlænge på hendes gård i Thy tjente som et galleri, og hun skabte de smukkeste blomsterdekorationer i stuen. Malede blomster på puderne og vaserne. Dækkede en væg med en collage af udklippede blomster fra magasiner. Her var ingen regler – stuen var lyserød som mit studie. Det var for mig Villa Villakulla, og her lært jeg alt om blomster. Sidenhen har jeg taget en universitetsuddannelse inden for teater og kunst, men efter to barsler og for lidt kreativitet i mit arbejde vendte jeg tilbage til blomsterne og kreativiteten."

Hvordan vil du beskrive din personlige smag?

"Grænseløs og maksimalistisk. Jeg elsker farver og kan godt lide at blive rørt. At føle noget. Sanselighed er essentielt for mig - meget gerne noget, der taler til mere end synssansen, som for eksempel duft, lyd og noget, der taler til hele kroppen."

Hvornår føler du dig mest kreativ, mest i dit skabende flow?

"Alene i mit studie med høj musik og fred til at skabe. Jeg har to små piger og tre ansatte, så en pause er faktisk tiltrængt, selvom jeg elsker dem alle. Men jeg er mest kreativ, når jeg er alene med blomsterne uden forstyrrelser og er helt offline. Det er også denne form for ‘blomstermeditation’, jeg formidler videre og genskaber i mine workshops, som er åbne for alle. Det kan virkelig bringe mig i ro, og det er så berigende at slukke for hjernen og åbne for, hvad der nu kommer op af impulser i mig. De gamle mandlige krigsgeneraler i Kina og Japan praktiserede Ikebana, den japanske tradition for blomsterarrangement, for at fokusere, berolige deres nervesystem og udvikle strategier."

© 1664 Blanc

Til kampagnen for 1664 Blanc måtte Thilde glemme farverne og i stedet tænke på form og struktur. Se det endelig resultat i videoen længere nede i artiklen.

Hvor finder du inspiration til dine værker?

"I kunst, musik, litteratur og i hverdagen. Jeg har fået studie på Frederiksberg Allé, hvor der ofte går en smuk dame forbi helt i lyserødt med en matchende hat – det elsker jeg. Grønttorvet er også en kæmpe inspiration. Her kan jeg følge årstidernes skiften og se nye blomstersorter. Jeg skal ud og se og føle og mærke. Jeg opsøger også hele tiden nye leverandører af blomster, såvel friske som tørre."

Se den fulde video her

Lær Poppykalas og Thilde meget bedre at kende i videoen herover, og udforsk flere video-portrætter af kreative Taste Makers på 1664 Blancs YouTube-kanal

Hvad er et af de mest spændende projekter, du har arbejdet på?

"En stor begivenhed for mig var en dobbeltudstilling på Hanstholm Fyr i Thy med blomsterinstallationer af Poppykalas og min afdøde bedstemors blomstermalerier, som lokale venligst havde udlånt. Det var meget smukt og rørende at udstille lige der med min store inspirationskilde, der har lært mig alt, hvad jeg ved om blomster der i Thy, hvor det hele startede."

Hvad var dine tanker om, at 1664 Blanc-kampagen skulle være i sort/hvid?

"Det var spændende, da jeg skulle tænke mere i blomsternes struktur frem for farve. Derfor valgte jeg blandt andet at arbejde med blomsterdivaen over dem alle: orkideen."