© Lasse Wind for Royal Copenhagen

Royal Copenhagens juleborde slår tonen an for årets julefarve 2020

12. november 2020 af Mi Skjold Brix

For 57. gang slår Royal Copenhagen dørene op til årets juleborde dækket af en håndfuld særligt udvalgte danskere, som traditionen foreskriver. Tidligere har så alsidige gæster som blandt andet Hella Joof, balletdanser Alban Lendorf og Rytteriets snobber sat deres præg. 

I år er bordene dækket under temaet 'nærvær' - noget der har været en mangelvare det seneste år, og som manger af os higer efter. Det har resulteret i nogle juleborde, der samlet set i endnu højere grad, end vi har set de seneste år, byder på mange af julens traditionelle farver - inkl. rød og masser af gran og mørkegrønt - noget der i det hele taget kommer til at kendetegne julen 2020. 

I år kan du glæde dig til at gå på opdagelse i 5 smukke julebordsopdækninger skabt af: 

Nedenfor kan du se billederne og høre, hvad der har inspireret femkløveret i deres borddækning. 

Du kan også få syn for sagen selv, når udstillingen åbner i morgen fredag 13. november på 2. sal i flagskibsbutikken på Amagertorv 6 i København. Her kan den opleves frem til 31. december.

Som noget nyt i år kan bordene også opleves digitalt

Adam Aamanns julebord

Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen

”Jeg bliver helt høj af julens første varme dufte af krydderier og citrusfrugter. De pirrer sanserne og skaber en kile ind til fortiden og de traditioner, vi hver især bærer med os,” siger Adam Aamann, hvis jul først og fremmest handler om det gode, veltilberedte måltid og nærværet med familie og venner.  Opvæksten i en selvforsynende familie på Djursland har givet ham kærligheden til de bedste råvarer og det ærlige håndværk – dyder, der taler lige ind i julen. 

For Adam Aamann starter forberedelserne til drømmen af en julefrokost tidligt. Der skal brygges kryddersnapse på ekstrakter af gran og slåen, vælges smagfulde, håndbryggede øl og forberedes aromatiske lager til silden. Hans kompromisløse tilgang til madlavning på basis af de bedste råvarer er afsættet, når han inviterer familien til julefrokost første juledag. Sølvstagerne er pudset, og der er pyntet op med mos, gran og æbler på det lange bord, som er dækket med Musselmalet Riflet og HAV. Det tunge sølvtøj, elegante ølglas på fod og en frodig blanding af snapseglas er fundet frem til et måltid, hvor retterne bliver ved med at komme, og hvor gæsterne forventes at stille med en glubende appetit. Tre slags hjemmelavede sild åbner en overdådig frokost, der bugner af smag og strækker sig over mange timer. Samværet og samtalen omkring bordet skal helt i Adam Aamanns ånd have de bedste betingelser. Det er tid til at byde juleglæden indenfor, og lade julefreden sænke sig.

Andrea Elisabeth Rudolph

Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen

”Jeg henter energi i nærværet og trives i det perfekte kaos – både i hverdagen og i julen,” fortæller Andrea Elisabeth Rudolph, der mener, at vi i år skal glædes endnu mere over vores fælles fortællinger og alt det vi har i stedet for at jagte en masse, som vi ikke har brug for. Vi skal helt enkelt være mere til stede i nuet. 

Der hersker, ifølge Andrea, det perfekte kaos på hendes julebord, hvor hun blander stilarter arvestykker og porcelæn, som rummer gamle familiehistorier. Forældrenes pistaciegrønne Dagmar-stel fra 1930’erne finder sammen med det klassiske Blå Blomst fra 1779 – to stel, der har fulgt Andrea igennem barndommen. Blå Blomst er i hendes familie kendt som ”æggestellet”, fordi hendes oldemor solgte gårdens æg og købte porcelæn for pengene. Det moderne stel blomst fra 2018 binder fortid og nutid sammen. 

Familiekreativiteten er repræsenteret i tekstildesign af Cecilie Elisabeth Rudolph, Andreas søster og keramik fra hendes far, Andreas Rudolphs hånd. Den store kærlighed til dyr har også fundet vej til bordet, hvor rustikt bestik og blandede glas skaber en smuk kontrast i farver og teksturer. Som en særlig hilsen til nåleskoven har Andrea helt exceptionelt fået bemalet fade med forskellige typer nåletræer af en af Royal Copenhagens dygtige Flora Danica-malere. Det kreative udtryk er smukt afrundet med eksempler på de julebreve, som Andrea altid skriver – og som netop i år er velmenende råd til det kommende år, hvor så meget endnu er uvist. Bordet komprimerer det perfekte kaos, som giver plads til at være menneske og til at føje nye fortællinger til de gamle og velkendte.

Ida Wohlerts julebord

Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen

”Traditionerne er mange, og der er plads til alle omkring langbordet, for julen er netop et skønt frirum, hvor familien har lejlighed til at være sammen over flere dage. Det betyder, at vi har tid til at mærke hinanden og fornemme, hvordan det står til,” fortæller Ida Wohlert, der hver jul siden barndommen rejser til Sverige for at fejre højtiden i uformelle rammer på sin mormors ødegård.

Julen er svensk, uformel, fredelig og fuld af nærvær for Ida Wohlert, hendes mand og deres to børn, der varmer op til højtiden i hele december måned med hyggelige julesysler, pynt og kager i det legendariske konditori La Glace. Det hele kulminerer i Sverige, hvor familien mødes med bedsteforældre, onkler og tanter for i fællesskab at fejre julen i et tempo, der også giver plads til refleksion. Her ude i den vilde natur hjælpes de ad med at tilberede maden, finde og fælde juletræet og pynte op til nogle hyggelige dage. Der er plads til alle generationer og til mange forskellige traditioner. Rummeligheden og det uformelle kan aflæses på familiens lange, rustikke julebord, der dækkes uden dug og med en skøn blanding af porcelæn – nyt og gammelt.

Klassisk Musselmalet hel- og halvblonde, som er gået i arv, møder Blå Elements og dele fra Prinsesse-stellet med de fine blå blonder. Et rustikt bestik af tin og svenske træstager giver, sammen en håndsmedet jernkrans, pyntet med æbler, gran og levende lys, lidt kant til julebordet. Selvom de  svenske jul med sit miks af danske og svenske traditioner, er et kollektivt projekt, så rammer sceneriet ifølge Ida Wohlert lige ind i hendes glæde ved at være lige der, i krydsfeltet mellem det fine og det jordnære, mellem kaos og perfektion.

Peter Myginds julebord

Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen

”Nærvær er et tema, som taler lige ind i mit hjerte – ikke blot til jul, men hele året. For vi skal altid være generøse med vores tilstedeværelse, være nærværende, åbne os, give slip og lukke kærligheden ind,” siger Peter Mygind, der insisterer på, at vi skal være engle i hinandens liv og  give os tid til at se hinanden i øjnene.

Engle af alle slags og i alle størrelser er med ved og på bordet, når Peter Mygind inviterer til julefest i familiekollektivet, som udover hustruen Lise tæller de to sønner, svigerdøtre, børnebørn og svigermor. Sammen med hjertet er englen to stærke symboler på netop de værdier, der for  alvor tæller i Peter Myginds liv - og de er selvfølgelig også en del af iscenesættelsen af årets store kærlighedsfest. Julen er hjerternes fest, og der er højt til loftet og plads til alle, blot ikke til de alt for høje forventninger, som tit banker på, når julen står for døren. 

Peter Mygind lukker glæden ind og dækker et bord i rødt og grønt som afsæt for det traditionsrige stel Stjerne Riflet Jul, der med granguirlander, hjerter, klokker, kugler, kogler og bånd taler lige ind i den populære skuespillers julehjerte. Bordet bugner af julemænd og nissepiger, og på magisk vis har nogle af figurerne fra julestellet forladt det hvide porcelæn for på denne særlige aften at materialisere sig i tre dimensioner. Over det eventyrlige sceneri, hvor børn og barnlige sjæle kan lade blikket gå på opdagelse, svæver en glitrende discokugle, som sender flimrende hjerter rundt i stuen. Julestemningen og kærligheden flyder frit og får i år et ekstra løft af tonerne fra Peter Myginds nye julesang ”Peters Jul.”

Lis Sørensens julebord

Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen
Royal Copenhagens juleborde 2020
© Lasse Wind for Royal Copenhagen

”Julen har en dobbelthed i sig. Den rummer for mig både glæde og vemod. Højtiden er en tid til refleksion, til at tænde lys i mørket og til at få et glimt af barndommens uspolerede forventning - og ikke mindst en anledning til at række ud efter alle de mennesker, vi holder af,” fortæller Lis Sørensen, hvis jul har stærke referencer til himlen, havet og den nordjyske natur. 

”Hvis ikke nu, så hvornår” spørger Lis Sørensen i omkvædet på karrierens første julesang, der sætter stemningen omkring hendes julebord. Hun synger om sølvklokker og stjerneskud, men også om næstekærlighed, hjerterum og om at række ud efter livet og hinanden. Og det er netop julens væsentligste budskab for Lis Sørensen, der dækker et bord, som hylder nærværet og naturen. Rummet er natblåt, og stjernerne funkler. Der er strandsand på gulvet under de krydsede ben på det rustikke betonbord, hvor mågerne på det ikoniske Mågestel fra 1895 tager os med ud, hvor der højt til himlen. Det historiske stel blandes elegant med det stringente porcelæn fra Hvid Elements og af enkelte dele af Multifarvet Elements. Glas med fuglemotiver, levende lys i stager hentet hjem fra Skagen bringer lys og varme til bordet - og over hele herligheden svæver en håndlavet lysekrone i messing kranset med havtorn, som med sine flammende, orange bær får juleglæden til at blusse.

Andre læsere kan også lide...

Seneste

Måske er du interesseret i ...